Blog

Groep 8 is wat onrustig. Het vreemde schooljaar komt ten einde, hun laatste weken op de basisschool zijn aangebroken. Ze gaan het veilige nest van het voltijd hoogbegaafden onderwijs verlaten, en maken straks een nieuwe start op een reguliere school. Vanwege corona zijn de leren leren lessen grotendeels uitgevallen, dus ga ik net wat sneller en dieper dan ik normaal gesproken doe. Deze keer geef ik een ogenschijnlijk simpele opdracht: maak een elfje, de instructie staat op pagina 2 en 3. Ze gaan aan de slag. Na drie minuten krijg ik het eerste blad terug, met het schoolvoorbeeld van een elfje: “Makkie.” Ik pak het stappenplan erbij. “Helaas, deze voldoet niet aan de criteria. Bekijk de instructies nog maar een keer en doe het opnieuw.” Dit herhaalt zich nog een paar keer. Ik leg hun elfje langs de meetlat van de instructies, en constateer dat het niet aan de eisen voldoet. Dan ga ik in gesprek met de groep. Ik leg uit dat ik hen een simpele opdracht gaf. Wat is er gebeurd? Langzaam zie ik wat kwartjes vallen. “Ik ging gewoon beginnen, want ik weet hoe je een elfje maakt.” “Ik heb ook de instructies niet gelezen” “ik heb het gedaan zoals ik dacht dat het moest.” “Maar wat moeten we dan precies doen?” Zo mooi dit. Ze lopen tegen de bekende valkuil ‘niet (goed) de opdracht lezen’ ook wel bekend onder de noemer ‘eigenwijs’ aan. We nemen samen het stappenplan door. Wat staat er precies? Doe dat eens, en dan alleen dat. Niet lang daarna heeft iedereen een elfje volgens de stappen gemaakt. Weer bespreken we het proces. Ik vertel dat ik hoop dat ze volgend jaar, als ze zo’n opdracht krijgen, terug zullen denken aan deze les, en eerst goed lezen. Het schoolse systeem vraagt dat je dat doet wat er staat, niet meer, niet minder. En er zullen docenten zijn die daaraan vasthouden. Als het onvoldoendes regent, is dit vaak de eerste stap. Er klinkt wat gemor en gemompel. Dan kijkt een leerling op: “Mijn elfje voldoet nu aan alle regels. Goed voor een 10 dus. Maar, juf, eigenlijk vind ik mijn eerste versie wel veel mooier…”

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Interesse? 

Neem vrijblijvend contact op!  

Vragen, opmerkingen of suggesties? Neem gerust contact op via ons contactformulier